Jaco van den Brink

Het is bekend dat elke leerling recht heeft op onderwijs. Als een leerling onderwijs ontvangt, hebben de ouders en de school een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te onderzoeken hoe dit onderwijs passend kan worden aangeboden. Wie heeft welke verantwoordelijkheid wanneer deze samenwerking tussen ouders en school niet soepel verloopt? Twee recente uitspraken van de Geschillencommissie Passend Onderwijs bieden interessante inzichten in de plichten van scholen en ouders bij de verwijdering van leerlingen die passend onderwijs ontvangen.

In deze blog kijken we naar de balans die wordt besproken in beide uitspraken.

Een redelijke verwijdering: wanneer ontbrekende gegevens een probleem worden

Uit de eerste uitspraak volgt hoe belangrijk het is dat ouders transparant zijn over de ondersteuningsbehoefte van hun kind. Het weigeren van inzage in gegevens kan een belemmering vormen voor de school om adequaat te handelen. In deze zaak besloot een school een leerling te verwijderen omdat de ouders weigerden relevante onderwijsgegevens te delen. De school stelde dat zonder deze gegevens het onmogelijk was om aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling te voldoen. De Geschillencommissie oordeelde dat het verwijderingsbesluit redelijk was.

Informatievoorziening door ouders

De uitspraak benadrukt dus de afhankelijkheid van scholen van informatie van ouders om hun regiefunctie goed uit te voeren. Zonder toegang tot de benodigde gegevens kunnen scholen geen passende ondersteuning organiseren, wat de kern vormt van passend onderwijs.

Passende oplossingen zoeken: hoe ver gaat de regietaak van de school?

De tweede uitspraak laat juist zien dat scholen een actieve regierol moeten vervullen en de verantwoordelijkheid niet op ouders kunnen ‘afschuiven’. Dit betekent niet alleen het inzetten van alle beschikbare middelen, maar ook het aangaan van een intensieve samenwerking met ouders en externe deskundigen. De commissie oordeelde dat een school onvoldoende invulling had gegeven aan haar regiefunctie. Hoewel er problemen waren met de ondersteuningsbehoefte van de leerling, had de school onvoldoende inspanningen verricht om tot een passende oplossing te komen. Dit omvatte onder meer het onvoldoende benutten van beschikbare middelen en het niet volledig betrekken van de ouders en andere betrokkenen. Hier ligt de nadruk op de verantwoordelijkheid van scholen om actief te zoeken naar oplossingen, zelfs in uitdagende situaties. De verwijdering werd in dit geval als onredelijk beschouwd omdat de school haar regietaak onvoldoende serieus had genomen.

Rol ouders en rol school

Kortom: ouders als informatiebron en scholen als regisseurs. Als de ouders meewerken door informatie te delen, is de school verantwoordelijk voor het bieden van passend onderwijs. Als de school een leerling (bijvoorbeeld in het kader van een ordemaatregel) verwijdert, moet zij een andere school vinden die passend onderwijs kan bieden om het verwijderingsbesluit in stand te kunnen laten.

Juridische ondersteuning nodig?

Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.

Deel dit artikel

Neem contact op met onze specialisten voor meer informatie

Expertises