Jaco van den Brink
Jaco van den Brink
Dit zijn wellicht de meest in het oog springende woorden uit de onderwijsalinea in de troonrede, op Prinsjesdag 2024.
Verschil met het vorige kabinet lijkt te zijn dat er nog iets scherper geprioriteerd is: de aandacht gaat allereerst uit naar ‘lezen, schrijven en rekenen’; burgerschap valt buiten de focus van het Herstelplan.
Verder is het afwachten wat het Herstelplan precies zal inhouden – temeer nu tegelijkertijd meer rust en continuïteit wordt beloofd en minder regeldruk. Het regeerprogramma besteedt wat meer woorden aan het Herstelplan, waarbij de belangrijkste belofte vooralsnog lijkt te zijn dat er vooraf “uitwisselingen” plaatsvinden met “leraren, schoolleiders, schoolbestuurders, onderwijsinspecteurs en wetenschappers”. Waar het gaat om het sturingsvraagstuk spreekt er uit het regeerprogramma (gelukkig, wat mij betreft) weer meer vertrouwen in het onderwijsveld zelf om vanuit een eigen visie op goed onderwijs, het goede te zoeken voor de kinderen. Het zou (wat mij betreft) mooi zijn als dat vertrouwen er ook toe leidt dat de veelbesproken “neutraliteit” in het regeerprogramma genuanceerd of verhelderd wordt. Liever scholen die helder zijn over hun morele uitgangspunten (óf diversiteit), dan een opgelegde – maar uiteindelijk onmogelijke – neutraliteit bij bijvoorbeeld burgerschapsonderwijs.