Jaco van den Brink
Als ondernemer heb je de overheid nogal eens nodig. Niet voor niets zijn er partijen die zich profileren met een ‘ondernemers-faciliterend’ beleid. Zo heb je met de gemeente en omgevingsdienst te maken voor vergunningen en WOZ-belasting, met het Waterschap voor een watervergunning. Juridisch behoort dit allemaal tot de categorie ‘bestuursrecht’: een rechtsgebied met heel specifieke kenmerken. Hetzelfde geldt voor UWV-procedures, of werk met toezichthouders van allerlei instanties: ook dat behoort tot het bestuursrecht.
Het bestemmingsplan bijvoorbeeld is een belangrijk ding. Noodzakelijk is dat op uw bedrijfslocatie de juiste bestemming rust zodat al uw activiteiten daar ook toegestaan zijn. Let daar dus ook op bij het verwerven van een nieuw perceel: past mijn bedrijfsvoering in de bestemming? Ga daarbij niet af op mededelingen van makelaar of verkoper: u kent zelf uw bedrijfsvoering het beste. Kantoor, showroom of verkoopruimte: dat kunnen bijvoorbeeld cruciale verschillen zijn.
Maar houd tegelijk ook de ontwikkelingen op nabijgelegen percelen in de gaten. Als uw bedrijfslocatie nabijgelegen is bij een nieuw beoogde woonbestemming, kan dat toekomstige uitbreidingsmogelijkheden voor uw bedrijf in de weg staan. Houd ook de vinger aan de pols. Kenmerkend voor het bestuursrecht is namelijk: tijdig indienen van een zienswijze of een bezwaar is cruciaal, anders zijn ‘alle rechten verspeeld’. Ook voor de inhoud van zienswijze of bezwaar is deskundig advies vaak essentieel.
Belangrijke vraag ten slotte: wanneer is een gemeente verplicht om een vergunning af te geven? Wanneer is een vergunning of bestemming onmogelijk? Wanneer kan de gemeente een eigen afweging maken?
Vaak is al geprobeerd om het bestuursrecht eenvoudiger te maken, maar in ons kleine land met de duizend mogelijkheden blijft het een enorme puzzel. Dat houdt het boeiend voor de jurist.