Jan Willem van Dommelen
De scholen zijn weer begonnen. En scholieren stappen weer en masse op de fiets. ‘Pas op’, zei de ANWB onlangs: van de fietspaden die door veel scholieren wordt gebruikt, is 81% te smal en dus te vol.
Jan Willem van Dommelen
De scholen zijn weer begonnen. En scholieren stappen weer en masse op de fiets. ‘Pas op’, zei de ANWB onlangs: van de fietspaden die door veel scholieren wordt gebruikt, is 81% te smal en dus te vol.
De scholen zijn weer begonnen. En scholieren stappen weer en masse op de fiets. ‘Pas op’, zei de ANWB onlangs: van de fietspaden die door veel scholieren wordt gebruikt, is 81% te smal en dus te vol. En hoewel Barneveld bovengemiddeld scoort in de Fietsstadenquête van de Fietsersbond, het blijft opletten geblazen. Ook nog om een andere reden.
Wist u dat het plotseling openen van autodeuren elk jaar veel letselschadeslachtoffers onder fietsers oplevert? Onderzoek wijst uit dat een kwart van alle fietsongevallen zo ontstaat. Dat is heel veel. Vaak tamelijk ingrijpende ongevallen waardoor je soms lange tijd uit de running bent.
Er zijn allerlei oplossingen voor te bedenken. Technische, zoals het ontwikkelen van systemen in de auto die gaan piepen als er fietsers langs je auto rijden. Of dubbele belijning links naast de geparkeerde auto’s, om duidelijk te maken dat je daar maar beter niet kunt fietsen. Maar er is ook iets anders bedacht dat onmiddellijk helpt. Je zou automobilisten ook heel praktisch kunnen leren dat je het portier met je rechterhand opent in plaats van met je dichtstbijzijnde linkerhand. Dat is de Dutch reach gaat heten in het buitenland.
Als je namelijk met rechts je portier opent draai je je hoofd al automatisch naar links en zie je waar eventuele fietsers vandaan kunnen komen. In diverse Amerikaanse staten hoort de Dutch reach standaard bij de rijles. Ook in Spanje wordt automobilisten geleerd de auto te openen ‘a la Holandesa’. Zo kunnen we het schoolseizoen veilig starten.