Jan Willem van Dommelen


Wist u dat Nederlanders hun verzekeraars voor - geschat - één miljard euro oplichten? Een astronomisch bedrag. Die fraude kan over van alles gaan: een gestolen laptop die niet gestolen blijkt, een scooteraanrijding met letselschade tot gevolg die in scène is gezet, een autobrand die is aangestoken.

Soms is de fraude eenvoudig te achterhalen. Beeldmateriaal leidt tegenwoordig vaker tot het ontmaskeren van fraudeurs. Zo werd de valse claim van een dure tas die gestolen zou zijn op vakantie ook ontdekt door middel van een foto. De verzekeraar vroeg de vrouw om een foto te sturen van haarzelf met de tas op vakantie. Ze stuurde een foto op waarin ze met tas en al in de aankomsthal van Schiphol stond, waarmee ze zichzelf verraadde.

Lastig

Maar meestal is het erg lastig uit te vinden of de verhalen van de verzekerden kloppen. Daarom wordt al jaren hard gewerkt aan de pakkans. Een steeds groter team van honderden experts is dagelijks bezig met nepclaims. En blijkbaar met succes.

Want over de kans tegen de lamp te lopen was deze maand nieuws van het Verbond van Verzekeraars: nog nooit werd er in Nederland zoveel fraude aangetoond met verzekeringen. Bijna 13.000 mensen konden worden gepakt. Duizend meer dan vorig jaar. Verzekeraars hebben afgelopen jaar 45.000 fraudesignalen onderzocht, waarbij dus bij een kwart van de zaken fraude is vastgesteld.

Daarmee hebben verzekeraars in 2018 gezamenlijk 82 miljoen euro bespaard. Valse verzekeringsaanvragen worden tegengehouden en onterecht uitgekeerde claims worden door de verzekeraar teruggevorderd.  In sommige gevallen moet de fraudeur ook de kosten terugbetalen die de verzekeraar heeft gemaakt om de fraude op te sporen.

Op die miljard is deze kleine 100 miljoen natuurlijk niet veel maar de verzekeraars willen vooral een signaal afgeven: probeer het maar niet want de gevolgen zijn tamelijk vervelend: de schandpaal, lastiger verzekeringen sluiten in de toekomst en hoge boetes en kosten.

Arbeidsongeschikt?

Als deze signalen helpen tegen fraudeverleiding is dat natuurlijk mooi. Uit het jaarverslag blijkt ook dat steeds meer ondernemers daaraan bloot staan. Denk aan arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. In het verslag staat het voorbeeld van een tandarts die claimde door een auto-ongeluk zijn vinger te zijn kwijtgeraakt, waardoor hij een beroep deed op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. In werkelijkheid bleek hij zijn eigen vinger te hebben afgezet.

Als advocaten is het ons werk serieuze schade voor onze verzekerde cliënten door de verzekeraar betaald te krijgen. Maar verzekeraars menen in deze stijgende fraudecijfers rechtvaardiging te vinden om hun verzekerden met gepast wantrouwen te bejegenen.  En dat is de nare kant aan de toenemende fraude-focus.

We merken dat we steeds krachtiger in de bres moeten springen voor onze cliënten die steeds vaker onderworpen worden aan misplaatst onderzoek en onzinnige verdachtmakingen van verzekeraars. Inderdaad: de goeden die blijkbaar onder de kwaden moeten lijden.

Deel dit artikel

Neem contact op met onze specialisten voor meer informatie

Expertises